MorphOS 3.12 na iMac G5 a Powermac G5 Quad

Morphos 3.12 jsem nejdřív nainstalovala na Pegasos2. Tam bylo vše bez problémů. Co mě ale zaujalo byla zmínka v přehledu nových vlastností -  "Added basic PMac12,1/PPC970FX frequency switching support" a "Basic sensor support for PMac11,2/PMac12,1 model". Pak se na morph.zone objevil článek o MorphOS na Powermac G5 PCIe.

To mě potěšilo, protože mám doma už nekolik let levně koupené (Quad G5 za 1500Kč !) a schované poslední modely powermaců - iMac G5 a Powermac G5. Asi po měsíci jsem se rozhoupala a zkusila MorphOS 3.12 nainstalovat na macy, i když zatím nejsou oficiálně podporované.

1. iMac G5 (spec)

model Powermac 12,1

CPU: G5, 2.1 GHz

RAM: 4.5 GB

Video: Radeon X600 XT integrovaná 128 MB, display 20"

Instalace s CD Morphos 3.12 byla naprosto bez problémů, použila jsem ruční konfiguraci disků pro současné použití MacOS X, Linux a MorphOS.


Co už dnes funguje na nepodporovaném iMacu:

- zvuk je podporován

- sata je podporováno

- ide je podporováno

- usb podporováno

- síť 1GB NIC podporován

- síť wifi podporována

- teplotní sensory podporovány

- firewire podporován

- ventilátory podporovány (nutno nastavit boot-command pro start rovnou do MorphOS, při použití OpenFirmware nebo Startup manageru zůstanou běžet na plný výkon)


Co zatím ne:

- ventilátory jedou pořád na plný výkon, tento typ je dost hlučný

- podpora grafiky není úplná, GraphicsSpeed benchmark havaruje, SDL bench havaruje

- kamera ;-)


a následuje pár obrázků:

iMacGg system details

imac G5 Graphics


Už jsem MorphOS zaregistrovala a pilně zkouším. Youtube běhá výborně, občas padá SDL hra 1941, zatímco DosBox který je také SDL je bez chyby a rychlý.


2. Powermac G5 Quad Core (spec)

 

model Powermac 11,2

CPU: G5, 2CPU x 2core,  2.5 GHz

RAM: 16 GB

Video: Radeon X1900 G5 Mac Edition, PCI-e, 256MB ( v MorphOS se zobrazuje 128 MB)

 

Co už dnes funguje na nepodporovaném Powermacu:

- zvuk je podporován

- sata je podporováno

- ide je podporováno

- usb podporováno

- ventilátory podporovány

- teplotní sensory podporovány

- firewire podporován

- síť wifi nevím nemám

 

Co zatím ne:

- síť 1GB NIC není podporován

- speaker hraje i s připojenými reproduktory

- podpora grafiky není úplná, GraphicsSpeed benchmark havaruje, SDL bench havaruje

- po bootu nefunguje myš (wrong port status 0103), nutno vyndat a zandat , restart Poseidon stacku nepomůže


U tohohle Macka MorphOS registrovaný ještě nemám, čekám na siťovou kartu. Pouze občas zkouším v támci těch 30min free.

Například i když SDLbench i GraphicsSpeed padají, tak např SDL hra 1941 (od hunnoppc) jede v pohodě.


Opět pár obrázků:

Details Powermac G5

Jsou vidět 2 CPU - i když by mohly být čtyři.  PPCCpuInfo například uvádí počet procesorů 4.


graphics powermac G5

U grafické karty se nezobrazuje frekvence a je jen 128MB.


3. Výkony

pro majitele Pegasu2  a uživatele linuxu na skoro 15 let starých PPC strojích je výkon úžasný. Videa na youtube běží jedna báseň. Až budu mít registrováno, zkusím si pohrát s filmy co to dokáže přehrát nejvíc.

Zatím jsem využila toho, že na morphos-storage.net jsou benchmarky Whetstone a Dhrystone ve verzi pro AmigaOS i MorphOS vyzkoušela jsem to na svých strojích - kromě powerbooku G4 který se mi nechtělo vybalovat.

  CPU freq DhrystoneV1 DhrystoneV2 WhetshoneV1 WhetstoneV2
  GHz DMIPS DMIPS MWIPS MFLOPS MIPS
Pegasos 2 1.3 1469 1360 591 630
iMac G5 2.1 2050 1991 790 847
AmigaOne X1000 1.8 2873 2024 745 1339
Powermac G5 Quad 2.5 2936 2664 950 1176

A tady v grafu:

WhetDhrystone

Že je PMacG5 celkově nejrychlejší mě nepřekvapilo. Spíš mě překvapilo jak dobře dopadla A1Xk. A celkem pěkně se drží přetaktovaný Peg2. Nejhůře (vztaženo na frekvenci CPU) dopadl iMacG5. Zase se mi potvrdilo že all-in-one počítače jsou ošizené.

Testy byly dělány v MorphOS kromě A1Xk (AmigaOS). Asi ještě vyzkouším Peg2 i pod AOS, jestli tam bude rozdíl.

Uznávám že MIPS a podobné testy nejsou moc rozhodující, jde o testování procesoru, případně cache a paměti. Důležitější jsou testy grafických aplikací a her. To doplním příště, nemám vše hotovo. Ale předem prozradím, že A1X1k na výkon PMacG5 nedosáhne.

Je tedy pravda že při tomto testování je A1X1k v nevýhodě, protože MorphOS je o dost lepší něž AOS. Škoda že není MorphOS i na A1X1k.


3.5 Výkony ve hrách

Kromě cpu jsem otestovala i jakých výkonů dosahují ve FPS hrách. Mimochodem, já je moc nehraji, tak jak už jsem někde psala mi stačí 30fps. ;-). Přibrala jsem i SDL hru 1941 a Tower 57 - ta je psaná přímo na AOS a MOS, takže zde dokážeme držet krok s PC světem.

Údaje jsou ve fps, všude identická nastavení. Pokud by někoho zajímalo jaká přesně, mohu napsat.

 

  CPU freq Quake 3 Tower 57 1941
Pegasos 1.3 61.6 35 79
Powerbook G4 1.6 41.4 49 115
IMac G5 2.1 57.7 82 230
AmigaOne X1000 1.8 71.9 92 145
Powermac G5 2.5 170 120 360

A tady v grafu:


Games

To vypadá docela zajímavě. Powermac G5 suveréně první ve všech kategoriích. To bylo vcelku očekávané. Co mě ale mile překvapilo byla A1X1k, která kromě SDL drží druhé místo, a zejména můj oblíbený starý Peg2 - ten v bechmarku Quake3 předběhl powerbook i iMac. Znova - jestli můžete, vezměte mašinu se sloty, ne notebook nebo all-in-one.


4. Závěr

Naprostá spokojenost, spokojenost, spokojenost. Podpora nepodporovaného HW dosahuje vyšší úrovně než u některých systémů podpora podporovaného HW ;-).

Pokud máte už dnes možnost pořídit si levně iMac nebo Powermac z r.2005 a ptáte se mě na názor - rozhodně doporučuji.


Volby prohlížení komentářů

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na „Uložit změny“.
Offline
Registrován na nové verzi webu: 13.09.2008
Re: MorphOS 3.12 na iMac G5 a Powermac G5 Quad

Hezky pěkně! Asi budu muset začít pátrat po nějakém tom Powermacu G5. Docela mě překvapila "pomalost" A1 oproti Powermac G5 Quad. Když si vezmu stáří Powermaca a hlavně poměr cena/výkon, tak to pro Amigu One není moc pěkné vysvědčení. A to u toho Powermaca předpokládám jede jen jeden procesor. Pokud to někdy MorphOS bude podporovat komplet, to bude teprve hukot!

Ovšem co se týče testů, spíš by to chtělo zkusit něco praktičtějšího. Třeba encodování MP3, nebo lépe nějakého videa, přece jen tam se rychlost stále hodí. Chápu, že ten test by taky nebyl vzhledem k rozdílnému softu zcela objektivní, ale pokud by člověk uvažoval nad koupí nějakého nového stroje může to být celkem rozhodující i tak. I když ono si v dnešní době tyhle stroječky kupují stejně jen nadšenci a těm je to víceméně jedno.

Mimochodem ty běžící ventilátory jsou asi fakt docela opruz. Jo zlatá Amiga 500, o té člověk vůbec nevěděl Laughing. Ovšem je otázka proč vlastně ty větráky běží na plný výkon. Předpokládám, že to MorpOS nevytěžuje stále na sto procent. No v nejhorším případě se dají otáčky omezit i nějakým hardwarovým udělátkem, ale to už je celkem práce navíc.

Obrázek uživatele Sailor
Offline
Registrován na nové verzi webu: 13.09.2008
Re: MorphOS 3.12 na iMac G5 a Powermac G5 Quad

Doplnila jsem i srovnámí jak si vedou ve hrách - odst. 3.5

Ano, u počítačů A1X1k a PmacG5 běží jen jeden procesor, resp. jedno jádro.

Nevím jestli je to pro A1X1k špatné vysvědčení, spíš bych řekla celkem očekávané. Já jsem si ji kdysi koupila když jsem dostala neočekávanou větší platbu pro radost a pro podporu Amig NG světa obecně. Stála hodně, uznávám že cena/výkon ve srovnání s PC světem je mimo. Můžem se na to koukat i tak, že Powermac G5 Quad stál tenkrát také 80.000Kč. Ale v zásadě máš pravdu, Quad je č.1. Jenže zas kdybych doplnil do grafu spotřebu elektriky ;-)... btw, kdyby se náhodou povedlo dokončit A1222, také do toho půjdu. Vím že je to v podstatě nesmysl, ale snaha si podporu zaslouží. Když to jde.

Ano, potvrzuji, iMac hlučí. Hlučí. Hlučí. Třeba to kluci opraví v dalších verzích. A HW udělátko už mám doma připravené, za pár drobných z ebaye. Jen se mi v tom zatím nechce vrtat. IMac je na rozebírání nicmoc, už jsem to dělal dvakrát a vždycky to vypadá že se někde něco utrhne.

ghh
Obrázek uživatele ghh
Offline
Registrován na nové verzi webu: 13.09.2008
Re: MorphOS 3.12 na iMac G5 a Powermac G5 Quad

Hezky zpracováno. Pro mě už asi není cesty zpět a musím mít ten G5 quad :)

Amiga DraCo PegasosII G4 G5

Obrázek uživatele Sailor
Offline
Registrován na nové verzi webu: 13.09.2008
Re: MorphOS 3.12 na iMac G5 a Powermac G5 Quad

Určitě nebudeš litovat.

Je třeba si dát pozor akorát na vodní chlazení. viz https://everymac.com/systems/apple/powermac_g5/faq/powermac-g5-liquid-co...

Držím palce.

Obrázek uživatele Sailor
Offline
Registrován na nové verzi webu: 13.09.2008
Re: MorphOS 3.12 na iMac G5 a Powermac G5 Quad

OPRAVA: iMac G5 a ventilátory

- pokud bootujeme přes commanline v OpenFimware (cmd+alt+o+f) nebo grafické rozhraní StarupManager (alt) ventilátory zůstanou běžet naplno i po bootu do MorphOS.

- pokud nastavíme setenv boot-command aby MorphOS startoval automaticky, ventilátory nehlučí. Pravděpodoně také nebudou hlučet při použití automatické instalace MorphOSu.

Obrázek uživatele Sailor
Offline
Registrován na nové verzi webu: 13.09.2008
Re: MorphOS 3.12 na iMac G5 a Powermac G5 Quad

na MorphZone byl dotaz na RAM u iMacG5 - specifikace Apple uvádí max. 2.5GB ( 0.5 na motherboardu + 2G ve slotu ). V mém iMacu mám 4.5GB - a funguje to.

Takhle to vypadá MacOSX:

OSX RAM

a takhle v MorphOS:

System:> avail
Type   Available    In-Use   Maximum   Largest
fast  1731992944  79946384 1811939328 1731867544
total 1731992944  79946384 1811939328 1731867544
System:>

RAM jsem použil ze starého počítače, PC2-6400U-666

RAMlabel

RAMchip

ghh
Obrázek uživatele ghh
Offline
Registrován na nové verzi webu: 13.09.2008
Re: MorphOS 3.12 na iMac G5 a Powermac G5 Quad

Super to bych fakt nečekal že to bude fungovat, asi to bude těma frekvencema 666 :)

Amiga DraCo PegasosII G4 G5

Obrázek uživatele Sailor
Offline
Registrován na nové verzi webu: 13.09.2008
Re: MorphOS 3.12 na iMac G5 a Powermac G5 Quad

nojo, máš pravdu. To znamená když použiji paměti s těmito frekvencemi, tak mi budou fungovat i 2GB na Pegasosu ;-)

otázkou ale je, jestli duše není příliš mnoho jako platba...

ghh
Obrázek uživatele ghh
Offline
Registrován na nové verzi webu: 13.09.2008
Re: MorphOS 3.12 na iMac G5 a Powermac G5 Quad

Pořídil jsem G5 dual core 2.3 GHz 6 GB paměti (pomalu se dopracovávám k quad), ale je tam GeForce 6600. Takže MorphOS jsem zatim nezkoušel. 

V porovnání s G5 dp 1.8 je výkon znát i bez nějakýho měření. Ještě teda musim sehnat správnej Radeon.

Amiga DraCo PegasosII G4 G5

Syndikovat obsah