Rozhovor Jamese Parkinsona (CritAnime) z webu Commodore Is Awesome (CIA) s Janem Záhurančíkem (janzah)

Překlad : pecaN

*****

CritAnime : Nedávno jsem měl to potěšení pokecat trošku s Janem Záhurančíkem, autorem AmiKitu. Stejně jako my mnozí další z Amiga komunity, i on dělá svou práci s opravdovou vášní. Tak neváhejte a čtěte!

CritAnime : Vítej na stránkách CIA (Commodore Is Awesome - Commodore je boží). Děkujeme že sis na nás udělal čas. Pro začátek bych tě poprosil, aby ses nám trochu představil.

janzah : Okay, nejdříve bych ti chtěl poděkovat za zájem o toto interview, jsem opravdu poctěn. Jmenuju se Jan Záhurančík a jsem Slovák, žijící v České republice (pamatuješ si Československo ?) Je mi 31 let a v současnosti pracuju jako personalista, čili mimo IT odvětví.

CritAnime : To je v poho, já se živím jako zdravotní bratr... Myslím, že když na to přijde, Amiga překonává všechny hranice.

janzah : Jojo, přesně tak!

CritAnime : Tvé první setkání s Amigou?

janzah : No, myslím, že je to vlastně stejnej příběh jako u spousty jiných Amigistů. Jednou jsem byl na návštěvě u kámoša, tam jsem JI uviděl a těžce nechápal z její grafiky a zvuku, bylo to neuvěřitelné - zvlášť ve srovnání se ZXkem, které jsem v té době vlastnil (no, vlastně to byl Didaktik, slovenský klon Spectra)

CritAnime : A joo, o těch jsem četl!

janzah : No a taxme společně s bráchou překecali rodiče, aby nám koupili Amigu500.

CritAnime : Sqělá mašinka!

janzah : Souhlas, užili jsme si s ní tuny zábavy!

CritAnime : Dělali jste na ní i něco jiného, nebo jste jen pařili ?

janzah : Jasně, v té době jsme jen pařili, nechápal jsem, k čemu je tam nějakej Workbench, připadal mi úplně zbytečnej... což se ovšem úplně změnilo když jsem si pořídil A1200 s harddiskem.

CritAnime : Jaké hry jste nejvíce hrávali ?

janzah : Moje úplně první gamesa byl Vroom, ale nemyslím si, že bych v té době preferoval nějakej specifickej druh her - jednoduše jsme tehdy pařili všechno. Samozřejmě nejradši jsme s bráchou měli hry pro dva hráče, ale moje nejoblíbenější kousky byly asi Elite a jeho pokračování Frontier. Pamatuju si, jaxem celé týdny prozkoumával vesmír... připomíná mi to moje pozdější prohledávání Aminetu při tvorbě AmiKitu (to je opravdu úžasně krásné přirovnání, Aminet je vlastně taky takový náš amigistický vesmír - pecaN)

CritAnime : No když už jsme u toho AmiKitu, gratuluju k verzi 1.6.0. Bylo obtížné najít nové programy k přidání do již existujícího balíku ?

janzah : Díky! Vlastně to nijak zvlášť těžké nebylo, protože nových 68k programů už teď bohužel moc nevzniká... ale stále je docela dost updatů těch existujících. Těžké bylo dát to vše dohromady, vytunit, vyladit a otestovat. Potvrdilo se staré dobré pravidlo, že posledních 5 procent práce zabere 95 procent času!

CritAnime : Věrná pravda! Verze 1.6.0 je distribuována též na flashce ve tvaru kreditní karty s logem AmiKitu a se spoustou videí, dokumentace a samozřejmě se samotným AmiKitem pro Windows, MAC a Linux. Proč ses rozhodl vydat AmiKit i tímto způsobem ?

janzah : Možná si vzpomeneš, že předchozí dve hlavní verze AmiKitu byly vydány na CD ( ta první byla představena na Pianetě Amiga 2006). Takže další CD, to už by byla nuda. Uvažoval jsem tedy o něčem stylovějším, co by samozřejmě navíc mělo ještě větší kapacitu. No a vzhledem k tomu, že DVD je vizuálně shodné s cédéčkem, usb byla jasná volba! Prozkoumal jsem různé designy USB zařízení a v momentě, kdy jsem zahlédl tuhle kreditně-karetní USB spatřil, věděl jsem, že je to přesně to, po čem moje srdce touží. Nebo snad existuje ještě nějaká jiná Amiga, kterou si můžeš nosit sebou v peněžence ?!

CritAnime : JJ, je to pěkné, tu svou mám pořád laptopovém pouzdře, připravenou kdykoli ji potřebuju, například ke konvertování počítačů mých kámošů na Amigu :-)

janzah : Jsem rád, že se ti líbí.

CritAnime : Ok, vraťme se zpět ke kořenům AmiKitu. Jaký byl ten původní impuls pro jeho vytvoření ? Osobní potřeba, nebo jsi chtěl překonat omezení AmigaOS, a nebo jsi to od začátku zamýšlel jako balík pro ostatní Amigisty ?

janzah : Vůbec ne. Nejdřív jsem si hrál se svým vlastním systémem, bavilo mě všechno ladit, hrát si s konfigama programů atd... poté, když jsem viděl, kolik času jsem do toho investoval, jsem si to začal zálohovat. Když jsem pak přešel na WinUAE, bylo neuvěřitelně jednoduché pracovat jen s jediným souborem (hardfile), jenž už obsahoval všechny potřebné soubory. Takže jsem jen přidával další a další... No a když se něco pokazilo, prostě jsem se jen vrátil k předchozímu funkčnímu hardfile.

CritAnime : Byl to původně sólo projekt, nebo přispěli i jiní Amigisti ?

janzah : Na začátku jsem to opravdu dělal čistě sám, ale když jsem se rozhodl to vydat, věci se změnily a nabraly obrátky. Oslovoval jsem programátory qůli svolení o zařazení jejich programů. A musím říct, že ani jeden jediný neodmítl! V mnoha případech byly výsledkem této spolupráce nové verze jejich programů nebo bugfixy na základě mých připomínek - s tím jsem původně vůbec nepočítal! Takto se též zrodila nová přátelství... Speciálně bych chtěl poděkovat Kenovi Lesterovi za TUNY grafiky nakreslené pro AmiKit. Hlavně za jeho božskou trpělivost, s níž čelil mým neustálým požadavkům. To samo platí o Rexi Schilaskim, programátora spouštěče a instalátoru AmiKitu pro Windows. Bez těchto, ale i jiných Amigistů by AmiKit nebyl tím, čím dnes je... a jsem rád, že je nyní můžu nazývat svými přáteli.

CritAnime : Je zdokumentováno, že AmiKit běží i na reálné Amize, pokud mu poskytneme odpovídající hardware. Byl to původní záměr, nebo je to jen hezký "vedlejší efekt" ?

janzah : Jen vedlejší efekt. Když jsem přesedlal z dýchavičné A1200 bez grafárny na velmi rychlé WinUAE s 32bitovou grafikou, věděl jsem, že už se nikdy nevrátím zpět... možná kdybych tehdy měl A4000, bylo by to jiné, ale kdo ví...

CritAnime : No kdybych já měl šancu vlastnit A4000, myslím, že bych se nikdy nepřinutil se jí zbavit... Jaké máš plány do budoucna, pokud tedy nejsou tajné ?

janzah : AmiKit už toho nyní umí hodně. Obsahuje plnou verzi Opus Magellan 2, mimochodem nejlepší program, který kdy byl na Zemi vytvořen... Můžete jednoduše měnit skin pomocí MorpheuZ nebo různých add-onů, celý systém se sám updatuje přes internet atd... ovšem zůstává tu jedna velká výzva - představte si tu USB kreditku, z níž můžete váš počítač nabootovat přímo do AmiKitu!

CritAnime : To by bylo super, umím si pro tuhle featuru představit několik využití, například změnit pracovní stanici Dell na nadupanou Amigu...

janzah : Hehe, yeah ! (nepřekládal jsem - pecaN :-))

CritAnime : No a abychom to nějak zakončili, položím ti na závěr pár rychlých vypečených otázek. Jsi připraven ?

janzah : Yep (nepřekládal jsem - pecaN :-))

CritAnime : Retrohráč, nebo moderní hráč ?

janzah : Moderní.

CritAnime : Oblíbena mašinka ?

janzah : V současnosti MacBook, jsem rád, že AmiKit je nyní k dispozici i uživatelům Macků...

CritAnime : .. jako jsem například já se svým bílým MacBookem 2009... tvoje oblíbená konzola ?

janzah : Nikdy jsem žádnou neměl, takže nemám svého favorita.

CritAnime : Oblíbená hra / hry ?

janzah : No... kromě toho Frontiera...popřemýšlím... Heroes Might and Magic 3 a King's Bounty - miluju atmosféru těchto her.

CritAnime : Oblíbený film ?

janzah : Tarantinovy filmy jako jsou například Gangsteři nebo Pulp Fiction.

CritAnime : Pulp Fiction je klasika.

janzah : A jeho českej dabing je sqělej.

CritAnime : No a tímto naše interview končí... ještě jednou ti děkuji za online chat s námi z Commodore Is Awesome.

janzah : I já velmi děkuji za inteview, Jamesi.

CritAnime : Byla to pro mě čest si s tebou pokecat a doufám, že AmiKit tu s námi bude ještě hóóódně dlouho!
Upřímně řečeno, Jan je jedním z nejpříjemnějších lidí, s nimiž jsem měl tu čest dělat interview. Je neuvěřitelně vstřícný, otevřený k lidem okolo sebe a maximálně ochotný podělit se o své zkušenosti a Amigou. AmiKit je nyní k dispozici ke stažení ve verzi 1.6.0. pro Windows, Linux a MacOSX. Nebo si můžete koupit tu zmíněnou "USB flash kreditku", přičemž Ján se snaží, aby každý kus co nejrychleji doputoval ke svému majiteli. A má nesmírnou radost z každého ohlasu na tuto USB distribuci. Ještě jednou letí moje díky směrem k Janovi za to, že si udělal čas na toto interview. Doufám, že v budoucnu o AmiKitu ještě hodně uslyšíme!

Syndikovat obsah